عجایب عدد هفت
الف) مقدمه:
عدد هفت عددی است که شاید مثل همه ی عدد های دیگر در نظر ما عادی جلوه کند اما نگرش ما وقتی متبلور می شود که خواص عدد هفت را بدانیم و ببینیم چه «هفت» هایی در زندگی ما وجود دارند و ما در گیر و دار زندگی ماشینی و با بی تفاوتی از کنار آن ها رد می شویم مثلا شاید جالب باشد که بدانیم، رنگین کمان دارای هفت رنگ است .عجایب جهان، هفت تا هستند.(که به عجایب هفت گانه معروفند ) یا در یونان باستان، اسطوره ای با نام هفت خدای، در ذهن مردم نقش بسته است، ویا شهر عشق، که دراشعار عطار آمده است، هفت شهر می باشد، سوره ی مبارکه حمد، که اوّلین سوره ی قرآن کریم است، هفت آیه دارد. آسمان دارای هفت طبقه است. بهشت وجهنم هر کدام دارای هفت طبقه و درجه هستند و طواف خانه خدا هفت دور است، موسیقی ایران و یونان هفت دستگاه داد، هفت نوع ساز بادی وجود دارد و علاوه بر این هفت نت موسیقی وجود دارد(دو، ر، می، فا، سل، لا، سی) و…
ب) تاریخچه:
در سال ۱۸۸۹ میلادی کتابی ار یک جهان گرد منتشر شد که، از جمله روش شمردن را در میان قبیله ای از تورس شرح داده است. اینها برای شمردن تنها از دو واژه استفاده می کردند: یک و دو. برای عدد سه می گفتند «دو و یک » برای چهار «دو و دو»، برای پنج «دو و دو یک » و برای شش «دو و دو و دو» ولی برای عددهای بزرگ تر از ۶، هر قدر بود، می گفتند «خیلی ». گرچه این آگاهی مربوط به پایان سده ی نوزدهم است ولی می تواند گواهی بر شیوه ی شمردن در آغاز شکل گیری مفهوم عدد در میان انسان های نخستین باشد. بعد ها که برای عددهای بزرگتر هم نامی در نظر گرفتند به احتمالی برای عدد «هفت» از همان واژه ی قبلی «خیلی» یا «بسیار» استفاده کردند. عدد هفت که سده های متوالی برای آنها نا شناخته بود، اندک اندک به صورت عددی مقدس در آمد. وقتی که مصری ها، بابلی ها و دیگر امت ها توانستند پنج سیاره ی نزدیک تر به خورشید را بشناسند، با اضافه کردن ماه و خورشید، به عدد هفت رسیدند و این بر تقدس عدد ۷ افزود وقتی در قصه های کهن تر، که تا زمان ما هم ادامه پیدا کرده است، صحبت از شهری می شود که هفت برج و هفت بارو داشت، به معنای آن است که این شهر برج و باروهای بسیار داشت. هفت آسمان و هفت دریا و هفت کشور، به معنای آسمان ها و کشور ها و دریاهای بزرگ است نه هفت آسمان و هفت دریا (نه کم و نه زیاد ). هنوز در زبان فارسی اندرز می دهند « هفت بار گز کن یک بار پارچه کن ». این جمله به معنای آن نیست که برای دقت کار و کم کردن اشتباه در اندازه گیری یا هر کار دیگری باید درست ۷ بار آزمایش کرد، نه شش یا هشت بار. در اینجا هم هفت به معنی «بسیار» است. عدد۱۳ هم چنین سرنوشتی دارد….
ب) هفت و…
نزد بسیاری از اقوام عهد باستان «هفت» عدد ویژه ای بود. در فلسفه و نجوم مصریان و بابلی ها، عدد هفت به عنوان مجموع هر دو زندگی، سه و چهار، جایگاه ویژه ای داشت.(پدر و مادر و فرزند؛ یعنی سه انسان، پایه و اساس زندگی هستند و عدد چهار مجموع چهار جهت آسمان و باد است.)
ایرانیان قدیم در آیین زرتشت، اهورامزدا را مظهر پاکی میدانستند و برای او هفت صفت را بر می شمردند و در مقابل او اهریمن را پدید آورنده ی پلیدیها می دانستند و می گفتند در پیرامون اهورامزدا فرشتگانی هستند که مظاهر صفات حسنه هستند و برای احترام به آن ها که اول هرکدامشان سین بود هنگام سال تحویل سفره می گستراندند و هفت قسم خوراکی که نام هریک با سین شروع می شود: سیر، سرکه، سیب، سماق، سمنو، سنجد، سکه، و سبزی را سر سفره می گذاردند که به سفره ی هفت سین معروف بود.
برای فیلسوف و ریاضیدان یونانی«فیثاغورث» نیز عدد هفت، مفهموم ویژه ی خود را داشت که از مجموع دو عدد سه و چهار تشکیل می شود: مثلث و مربع نزد ریاضیدانان عهد باستان اشکال هندسی کامل محسوب می شدند، از این رو عدد هفت به عنوان مجموع سه و چهار برای آن ها عدد مقدسی بود. علاوه بر این در یونان هر هفت سیاره را خدایی میدانستند : سلن، هیلیوس،آرس،هرمس، زئوس، آفرودیت و کرونوس.
یهودیان قدیم نیز برای عدد هفت معنای ویژه ای قایل بودند. در کتاب اول عهد عتیق (تورات) آمده است که خداوند جهان را در شش روز خلق کرد، در روز هفتم خالق به استراحت پرداخت. موسی در ده فرمان خود از پیروانش می خواهد که این روز آرامش را مقدس بدارند(روز شنبه و روز تعطیل یهودیان). علاوه بر این در آن کتاب مقدس هفت با عنوان عدد تام و کامل نیز استعمال شده است. از آن زمان عدد هفت نزد یهودیان و بعد ها نیز نزد مسیحیان که عهد عتیق را قبول کردند، به عنوان عددی مقدس محسوب می شد.
به این ترتیب بود که از دوران باستان هفتگانه های بیشماری تشکیل شدند: یونانیان باستان همه ساله هفت تن از بهترین هنرپیشگان نقش های سنگین و غمناک و نقش های طنز و کمدی را انتخاب میکردند. آن ها مانند رومی های باستان به هفت هنر احترام میگذاشتند. روم بر روی هفت تپه بنا شده بود. در تعلیمات کلیسای کاتولیک هفت گناه کبیره(غرور، آزمندی، بی عفتی، حسد، افراط، خشم و کاهلی) و هفت پیمان مقدس(غسل تعمید، تسلیم و تصدیق، تقدیس و بلوغ، ازدواج، استغفار و توبه، غسل قبل از مرگ با روغن مقدس، در آمدن به لباس روحانیون مسیحی) وجود دارد. برای پیروان محمد(ص) آخرین مکان عروج، آسمان هفتم محسوب می شود. در بیست و هفتم ژوئن هر سال، روز «هفت انسان خوابیده » مسیحیان یاد آن هفت برادری را که در سال ۲۵۱ بعد از میلاد، برای عقیده و ایمان خود، زنده زنده لای دیوار نهاده شده و شهید شدند، گرامی می دارند؛ مردم عامه می گویند که اگر در این روز باران ببارد، به مدت هفت هفته بعد از آن هوا بد خواهد بود، آن گاه انسان باید هفت وسیله ی مورد نیازش را بسته بندی کند و با چکمه های هفت فرسخی خود به آن دورها سفر کند. صور فلکی خوشه ی پروین یا ثریا به عنوان «هفت ستاره» معروف است، در حالی که حتی با چشم های غیر مسلح میتوان در این صورت فلکی تا یازده ستاره را دید.
عرفای بزرگ عشق و وصال را در هفت مرحله و هفت وادی نشان داده اند و فاصله ی بین هستی و تباهی را پنچ مرحله دانسته اند.
در افسانه ها نیز با هفت سحر آمیز برخورد می کنیم: سوار ریش آبی هفت همسر داشت، سفید برفی با هفت کوتوله پشت هفت کوه زندگی می گرد و افسانه ی اژدهای هفت سر…
علاوه بر این می توان به هقت اقلیم، هفت اورنگ، هفت دفتر شاهنامه، هفت پیکر، هفت هیکل، هفت گناه کبیره، هفت خان رستم، هفت الوان، هفت گنج، هفت رکن نماز،هفت تحلیل و هفت طواف (در اعمال حج)، هفت قبله(مکه، مدینه،نجف،کربلا،کاظمین،سامرا،مشهد) و… اشاره کرد و به این ترتیب بود که تعداد بیشماری هفتگانه در دنیا بوجود آمد و به عدد هفت تقدس خاصی بخشید.
منابع:
۱) هفت در قلمرو تمدن و فرهنگ بشری/زهره والی-تهران:اساطیر، ۱۳۷۹/
۲) هفت در قلمرو فرهنگ جهان/موید شریف محلاتی، سال ۱۳۳۷/
۳) سرگذشت ریاضیات/ پرویز شهریاری_تهران: نشر مهاجر، ۱۳۷۹/
۴) دهکده ی ریاضی(گاهنامه)/شماره ی اول_مهرماه ۸۱/


![Validate my RSS feed [Valid RSS]](http://www.riazilog.com/wp-content/themes/SmileofMath/images/validrss.png)



۲۳م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱۲:۲۱ ب.ظ
سلام
بسیار عالی. خسته نباشید.
[Reply]
۲۳م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱۲:۳۸ ب.ظ
سلام
مطلب ریاضیاتی خیلی زیبایی بود. برای اونایی که به این مبحث ریاضی علاقه دارن میتونه خیلی جذاب باشه. ممنون.
[Reply]
۲۳م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۲:۰۲ ب.ظ
سلام خانوم خاموشی
بعد از این همه مدت با دیدن آپ شدن سایت خیلی خوشحال شدم
جالب بود
موفق باشید
[Reply]
۲۳م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱۰:۵۷ ب.ظ
سلام
مطلب جذابی بود…
به شما و تمام دوستان خسته نباشید میگم
واقعا کمبود سایت هایی در مورد ریاضی در کشور ما
احساس میشه
از صمیم قلب برای شما آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم باز هم مطالب جدید و آموزنده در این سایت ببینم.
[Reply]
۲۴م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱۲:۱۶ ب.ظ
آرزو جان سلام.
ممنون از زحمتی که در جمع آوری این مطالب کشیدی.
اما این که گفتید خواص عدد هفت؟!! یعنی چی؟
و یا مثلا عباراتی چون : “عجایب جهان، هفت تا هستند” ، آیا این ها قراردادهای آدمی نیستند؟
فکر می کنم که در مورد بعضی عبارات و جملات باید بیشتر تفکر می شد. درسته؟
و البته شما که از خودتون این مطالب رو ننوشتین ولی مطالب هر کتابی هم ارزش استفاده رو نداره. درسته؟
اجازه بدین یک کتاب جالبتر! بهتون معرفی کنم!:
” شگفتی های عدد هفت” مولف این کتاب حجة الاسلام محسن آشتیانی و ناشر آن انتشارات حلم.
واقعا نمی دونم چی بگم؟!! درسته که می گن عدد هفت عدد مقدسی است ولی ….
کاش لا اقل ما که ادعا داریم با منطق و استدلال سروکار داریم، هرچیزی را به سادگی نپذیریم و به برخی خرافات دامن نزنیم.
مخصوصا الآن که در جامعه سوء استفاده های زیادی از عقاید مردم می شه. نمونه ی اون مساله ” شهادت آب” هست که من نمی دونم واقعا چه پایه و اساس علمی ای داره؟
به هر حال می خوام که همگی روی این مساله بیشتر فکر کنیم. نمی دونم شاید من اشتباه می کنم! اگر اینطور هست، من رو قانع کنید.
آرزو جان، به هر حال از تلاشتون قدردانی می کنم، اتفاقا خیلی خوبه که این مطلب گفته شد، جای بحث، زیاد داره…
[Reply]
۲۵م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۴:۵۴ ق.ظ
تا حدی با نظر خانم کچویی موافقم.
[Reply]
۲۵م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۷:۵۸ ق.ظ
خانم کچویی عزیز هدف من دامن زدن به خرافات نبوده و تمام این مقاله برداشت های خودم از عدد هفت بوده و اصلا اینطوری نبوده که دو تا کتاب بذارم جلوم و رونویسی بکنم و نفهمم چی دارم می نویسم…
شاید برخی از ما «هفت» رو بعنوان یک عدد مثل همه ی عدد های دیگر تلقی می کنیم اما این نکته نباید باعث بشود که از باورهای(شاید) نه چندان علمی مردم عادی درباره ی اعداد چشم پوشی کنیم… از جمله اعداد ۱۳ یا ۶۶۶ … شاید علمی نباشد- اما صد در صد جالب هست. وقتی که حتی برخی ریاضیدان ها از جمله فیثاغورث نیز چنین عقایدی را داشتند، تا آن جا وقتی جنبه ی عرفان را از فلسفه ی فیثاغورثی برداشته شود، نماینده ی این فکر اساسی است که انسان فقط بوسیله ی عدد و شکل می تواند به ماهیت گیتی پی ببرد.
و دیگر اینکه خواندن صرفا یک کتاب نباید باعث القای نظر نویسنده به خواننده بشود خانم کچویی.
اما نباید «علم حروف» را دست کم گرفت، نه تنها در زمان بسیار قدیم علم حروف برای تفسیر آیات کتاب مقدس بکار می رفت بلکه نشانه هایی در دست است که نویسندگان کتاب مقدس نیز این هنر را بکار بسته اند. بدین ترتیب ابراهیم در جریان نجات برادرش ۳۱۸ غلام بهمراه داشت. آیا این اتفاقی است که تعداد عددی کلمه ی عبری او برابر ۳۱۸ است؟ یا نمونه های دیگری که در قرآن یافت می شود(و حتما شنیده اید)؟
اما این وضوع مسئله ای است که دانشمندان زیادی در آن اختلاف نظر دارند. برای اندیشه هایی که معتقد بر اصالت عقل اند، می تواند بعنوان خرافه پرستی که در یک دستگاه بوجود آمده است تلقی گردد ولی هنگامی که ما عدد پرستی را در دورنمای تاریخی آن مشاهده می کنیم، علاقه مند می شویم که نظر مساعد تری داشته باشیم.
[Reply]
۲۵م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۸:۳۶ ق.ظ
آقای اسماعیلی فر فراموش نکنیم که یکی از پربیننده ترین و پر طرفدارترین مطالب سایت مقاله ی «عدد شیطان» بودهhttp://www.riazilog.com/?p=51 که این نشان از علاقه ی مردم به پی گیری این گونه مباحث می باشد.
[Reply]
۲۵م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱۲:۲۱ ب.ظ
توصیه می کنم به جای نگران بودن در مورد خرافات عدد هفت و غیره نگران تحریف فرهنگی باشیم که مثل آب خوردن دست نااهلانش داره نابود می شه: اما حسین، قرآن، اسلام، دین و . . . خدا!!!!
ما خدا رو هم داریم یواش یواش تحریف می کنیم!!!!!
در ضمن من به زبان نشانه ها اعتقاد مطلق دارم.
[Reply]
۲۵م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۳:۱۶ ب.ظ
به نظر من باید روی این مسائل فکر بشه و بحث. چون ممکنه یه سری آدم سودجو بخوان از این موارد سواستفاده کنند.
محمد صادق اسماعیلی فر
عضو هیئت تحریریه لبخند ریاضی
[Reply]
۲۵م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۳:۳۰ ب.ظ
به بحث ادامه دهید …
[Reply]
۲۸م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱۰:۱۹ ق.ظ
آرزو جان من به شخصه در خصوص مسائل عادی و روزمره به اعجاز یا خواص شگفت انگیز اعداد اعتقادی ندارم. اما منکر شگفتی هایی که در حوزه ی عرفان و ماوراالطبیعه در خصوص اعداد گفته شده هم نیستم . به نظرم شاید به نوع بینش افراد بستگی داشته باشه. به عبارت بهتر وقتی من به تقدس یه عدد معتقد باشم ( دقت کن تقدس عدد و نه جادو و سحر) این موضوع باعث میشه که از لحاظ معنوی اتکای بیشتری به منبع همه ی نیروهای عالم که همان ذات پروردگار استپیدا کنم و خوب این به خودی خود به من اعتماد به نفس میده و کار هامو بهتر انجام میدم و نیروهای جهام هم در جهت تحقق خواسته های مشروع من حرکت میکنن و در نتیجه موفق میشم و به خواسته هام میرسم. در مورد اعداده به چنین مساله ای معتقدم. البته تصور مییکنم موفق نشدم همه ی مقودم رو بیان کنم.
[Reply]
۲۸م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱۰:۲۲ ق.ظ
باید مثل آقای اقدسی فام میگفتم که به زبان نشانه ها اعتقاد دارم اما در وسائل معنوی
[Reply]
۲۹م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱:۲۹ ق.ظ
سلام
خوبید؟
ایا امکان برقراری ارتباط با شما جهت مقالات زاهدان وجود دارد؟
لطفا ایمیلکی ارسال فرمایید.
ممنونم
[Reply]
۲۹م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱۰:۵۱ ق.ظ
سلام.
آرزو جان و دیگر دوستان…
همانطور که گفتم درمورد این که برخی اعداد مقدس گفته می شوند و در مسائل مذهبی معانی خاصی دارند صحبتی ندارم. اتفاقا بسیاری خرافات و عقاید بی اساس از تحریف عقاید درست بوجود می آیند.
فیثاغورس فقط یک مکتب بنا نهاد، لزومی نداره که هرچه فیثاغورسیان می گفتند رو باور داشته باشیم، چراکه مکتبشون مکتب الهی که نبوده است. بگذریم که خودشون نقیض اعتقاد خودشون رو ثابت کردند…
و اما در مورد این که:
“انسان فقط بوسیله ی عدد و شکل می تواند به ماهیت گیتی پی ببرد.”!!!! فکر نمی کنید که یه ذره زیاده روی شده؟!!
و باز هم منظورتون رو از “خاصیت عدد” متوجه نشدم!!
آیا برای عدد می توان “خاصیت” قائل شد؟
و اما صرفا علاقمندی مردم به یک موضوع نشانه ی صحت اون مطلب نیست. همونطور که می دونید نه تنها اکثر مردم کشور ما بلکه اکثر مردم دنیا خرافاتی هستند.
حساس بودنم نسبت به این مساله دو دلیل عمده دارد:۱- تناقض های فاحش و برهان های غیر منطقی ایکه در مطالعاتم در این زمینه شاهد بوده ام.
۲- روز به روز فراگیرتر شدن عقایدی از این قبیل.
در آخر صحبتم دوباره تاکید می کنم که اصلا درمورد اعتقادی که به تقدس برخی اعداد به دلیل عقاید مذهبی مون داریم، حرفی ندارم.
[Reply]
۳۰م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱۰:۰۱ ق.ظ
مقاله بسیار جالبی بود، دستتون درد نکنه.
فقط شاید جای این مقاله توی وبلاگ “لبخند عرفان” یا “لبخند عشق” یا “لبخند ادیان” بود نه لبخند ریاضی، که قدما گفته اند:
“هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد”
با این حال از زحمات شما در این خصوص بسیار سپاسگزارم.
[Reply]
۳۰م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۳:۴۸ ب.ظ
ممنون آرزو جان به خاطر مقاله بسیار جذابت
منم به زبان اعداد و نشانه ها تا حد زیادی اعتقاد دارم البته در جای مناسب خودش.
ولی به عقیده من مکان مناسب برای مطرح کردن این مبحث همین جا بود. به این دلیل که لبخند ریاضی یه پرتال ریاضیه و مطالبی که در اینجا ارائه می شه نباید حتما به وسیله انسان قرن بیست و یکم به اثبات رسیده باشه. بلکه باید بینش های مختلف مردم عادی رو هم انعکاس بده. چرا که ما جدا از تحقیق و تفحصات علمی در جامعه زندگی می کنیم و باید در طی زندگی روزمره مون با افراد عادی زندگی کنیم و چه بسا اعتقاداتی که در میان مردم عادی وجود داشته و در ابتدا به عقیده افراد متفکر و محقق خرافات به نظر می رسیده و درستی اون بعد ها اثبات شده. یا حتی عقایدی که فقط در ذهن و اندیشه یک فرد بخصوص وجود داشته و سایرین این فرد رو دیوانه می پنداشتند و بر خلاف تفکر غالب مردم کم کم با دلایل علمی و مستدل اثبات شده.
مخصوصا که در قرآن هم چنین نشانه هایی وجود داره…
به نظر من یک محقق ریاضی باید به درون مباحث ریاضی نفوذ کنه و فقط به روخوانی قضایا و نتایج اکتفا نکنه و دیدگاه های مختلف رو هم در نظر بگیره.
همیشه موفق باشی
[Reply]
۳۱م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۱:۰۲ ب.ظ
بحث تازه داره شیرین می شه.
[Reply]
۳۱م مرداد ۱۳۸۶ در ساعت ۷:۵۲ ب.ظ
*آقای کاوه، مشکل اینجاست اگه بیایم تو «لبخند عرفان» بنویسم می گن برین تو «لبخند عشق» بنویسیم اونجا بنویسم می گن برین «لبخند ادیان» بنویسین!! لبخند ریاضی هم که یعنی لبخند همه چیز! مهم اینه نوشته بشه. شما جوش این چیزها رو نزنید.
* خانوم کچویی من بیشتر فکر می کنم این بحث جنبه ی نگرشی داشته باشه! اگه شما فکر می کنین مردم ایران خرافاتی هستند بنظر من ما بهترین مردم رو داریم.
ولی من خودمم فکر می کنم اونجا بجای کلمه ی خواص، بهتر بود همون عجایب و شگفتی رو بکار می بردم.
ضمن اینکه گمان می کنم هر عددی خواص بعضا منحصر بفردی دارد که برپایه ی اون می توان گفت زوج است ، اول است و… شما مثلا صفر مطلق را در نظر بگیرید، در هر چیزی ضرب شود حاصل صفر است حتی بی نهایت…
اما فکر می کنم چنین نگرش هایی لزوما هم نباید جوایی برای تقدس اعداد داشته باشند چون تقدسات و اعتقادات مردم رو دیگر نمی توانند «خرافات» تلقی کنند و ثانیا با باورهای دینی خودشان مغایرت دارد. اما بیایید به اینها به چشم زیبایی نگاه کنیم و در این صورت است که به حرف فیثاغورث پی می بریم که “انسان فقط بوسیله ی عدد و شکل می تواند به ماهیت گیتی پی ببرد. (خانوم قائمی نسب هم تقریبا به این اشاره کردن) البته به تعداد آدم های روی زمین راه برای رسیدن به خدا هست، و شاید این جمله ی فیثاغورث که در بردارنده ی عمق احساس یک ریاضیدان هست، چیزی جز این را در برنداشته باشد.
[Reply]
محمد در تاريخ ۶ بهمن ۱۳۸۶ ۴:۲۴ ب.ظ پاسخ داد:
یه کم هم بیشتر مینوشتی.
[Reply]
۳م شهریور ۱۳۸۶ در ساعت ۱۰:۱۴ ق.ظ
آرزو جان کاملا با شما موافقم راه های بیشماری برای رسیدن به خدا وجود داره و یه چیزم برای خانم کچوئی دارم که گفته بودن ما که با استدلال سروکار داریم۰۰۰ دفا کنید که از نظر عرفا:
پای استلالیان چوبین بود پای چوبین سخت بی تمکین بود
[Reply]
۷م شهریور ۱۳۸۶ در ساعت ۲:۰۴ ب.ظ
سلام . جالب بود.موفق باشید.
:|
[Reply]
۱۱م شهریور ۱۳۸۶ در ساعت ۱:۲۴ ق.ظ
سلام
فکر میکنم این خوده اعداد نیستن که قدرت یا تقدس دارن.بستگی به این داره که ما چطوری به اون نگاه می کنیم. اگر کسی به چیزی به طور کامل اعتقاد داشته باشه اون براش اتفاق می افته و این یعنی واقعیت و بر عکس.هیچ چیز مطلق نیست و ماییم که به چیزی قدرت و یا تقدس میدیم.هیچ قدرتی در پس اعداد نسیت بلکه هر چیزی که ما می بینیم قدرت و اراده و تلقین خود ماست نه اعداد.
[Reply]
۱۳م شهریور ۱۳۸۶ در ساعت ۳:۳۲ ب.ظ
یه چند تا نکته رو میگم و مرخص می شم:
۱/ اول اینکه اگر ضرب صفر مطلق در هر عددی صفر میشه بخاطر تعریفی که هنگام وارد کردن بینهایت به مجموعه اعداد حقیقی صورت میگره بجاش می تونستید از همین نسبت طلایی نام ببرید که حضورش غیر قابل انکاره
۲/دوم اینکه عدد هفت واقعا عدد منحصر به فردی هست استدلال من هم اینه که برای بخش پذیری بر همه اعداد ۰تا ۹ قاعده “واضحی” وجود داره بجز” ۷″
۳/اینکه بشر استعداد عجیبی برای ساخت خرافات داره هم درسته نمونش این فیلم The number of 23 که اگر دیده باشید باید یه مقاله هم راجع به ۲۳ بنویسید.
[Reply]
۲۲م شهریور ۱۳۸۶ در ساعت ۱۰:۵۲ ق.ظ
ممنون از مطلب قشنگتون من از این به بعد
بیشتر خوشحالم که متولد ۷/۷/۶۷ هستم
[Reply]
۲۲م شهریور ۱۳۸۶ در ساعت ۳:۵۲ ب.ظ
سلام خانم خاموشی
والا من خیلی جوش این چیزا رو نمیزنم. چون این مباحث اصلا ارزش جوش زدن و عصبی شدن رو ندارن.
عرصه ریاضیات عرصه تعصب و ابرو در هم کشیدن و توجیه مسایل نیست، عرصه تفکر و استدلال و بحث منطقیه بر پایه یکسری اصول موضوعه اولیه که طرفین بحث روی اونها توافق کردن.
ظاهرا شما خیلی بیشتر دارین بابت این قضایا جوش میزنین و به قول بعضی دوستان “خودشو ناراحت میکنین”.
به هر صورت قصد ناراحت کردن شما رو نداشتم. اگه به هر دلیل ناراحت کردمتون خیلی خیلی عذر میخوام.
فقط نظرم رو گفتم چون فکر می کنم هر انسانی حق اظهار نظرش رو داشته باشه، مگر اینکه شما جور دیگه ای فکر کنین که در این صورت بازم ازتون عذرخواهی می کنم، امیدوارم منو ببخشین.
اما به عنوان یه اظهارنظر از من قبول کنید که انتقادپذیر بودن در مسایل و چالش های علمی که شما هم ظاهرا مدعی به پیگیر بودن و علاقه مند بودن به اونها هستین خیلی خیلی لازمه و در واقع بدون توانایی شنیدن بدور از تعصب و بیطرفانه انتقادات و نظرات دیگران حتی دانشمندی بسیار بزرگتر از شما (با تمامی احترامی که برای جایگاه علمی والا و بی مانند شما قایلم) نظیر آلبرت انیشتین هم در زمینه مبحث فیزیک کوانتم (خصوصاً اصل عدم قطعیت هایزنبرگ) مرتکب اشتباه شده. شما که جای خود دارید.
فکر میکنم اگر همگی ما فقط کمی انتقاد پذیرتر باشیم خیلی از مشکلات دیگه اصلا وجود نداشته باشند که لازم باشه برای حلشون از همدیگه دلخور بشیم، این رو در تمامی زمینه ها میگم. مگر اینکه خودتون رو از هر اشتباهی مبرا و بی نیاز از هرگونه انتقادی بدونیون که در این صورت واقعا نمیدونم به حالتون غبطه بخورم یا افسوس.
به نظر من:
بسیاری از خواص اعداد نه مربوط به خود عدد بلکه مربوط به سیستم شمارش دهگانی و یا سایر تعاریف موضوعه مبحث نظریه اعداد است که ما به طور معمول در محاسبات روزمره از اون استفاده میکنیم. در واقع خود عدد فقط یک مفهوم انتزاعی و تعریف شده هستش و نمیشه هیچ خواصیت ثابت به خصوصی رو بهش نسبت داد بلکه این طبیعت سیستم شمارش دهگانی و جزء تفکیک ناپذیری از اونه که این نتایج عجیب، جالب و بعضا حیرت آور رو ایجاد میکنه.
شاید بهتر باشه شما به عنوان یک پژوهشگر برجسته ریاضی به جای این که روی معلول ها استقرایی ناقص و به شیوه ای عوامانه (بدون وجود استدلال ریاضی منطقی و مستحکم به زبان ریاضی و به مفهوم واقعی خودش) انجام بدید، با دیدی گسترده تر و استدلالی عمیق تر به علت ها بپردازید.
رجوع به داستان متقاعد کردن هولاکو توسط خواجه نصیرالدین طوسی جهت فراهم کردن مقدمات بنای رصدخانه مراغه در این خصوص برای همگی ما مفید و موثر خواهد بود.
[Reply]
۲۴م شهریور ۱۳۸۶ در ساعت ۱۲:۱۵ ق.ظ
ممکن است نام چند دانشگاه که در کارشناسی ارشد گرایش منطق دارند بنویسید؟
[Reply]
۲۷م شهریور ۱۳۸۶ در ساعت ۹:۱۴ ق.ظ
سلام .
اگه آدرس سایتهای حرفه ای و جامع تریم در رابطه با تکستهائی که تو سایت میزارین بدین , فکر میکنم واسه بازدید کننده ها جالب تر باشه .
راستی …
مطلبتونم جالب بود ولی خوب , جدید نبود .
به هر حال خسته نباشید .
[Reply]
۲۷م شهریور ۱۳۸۶ در ساعت ۳:۲۹ ب.ظ
سلام میدونید چیه من به این حرف ایمان دارم که همه ی اعداد خواص منحصر به فرد ی دارن که باید پیدا بشن و این واقعا مبحث خیلی جذاب و قشنگیه اما بعضی از اعداد هستن مثل۷ “۳۱۳… که جز حرفهای ریاضی حرفهای دیگه ای هم دارن و این جدا از خرافاته
[Reply]
۳۱م شهریور ۱۳۸۶ در ساعت ۱۱:۰۲ ق.ظ
سلام
با نظر خانم خاموشی کاملا موافق هستم. و بنظر من باید در این زمینه همه ی ما بیشتر کار کنیم .
[Reply]
۱۹م مهر ۱۳۸۶ در ساعت ۱:۰۶ ب.ظ
سلام
این هم خوندنی
کتاب ” درخشش عدد هفت در قرآن کریم” نوشته “عبد الدائم الکحیل”، نویسنده سوری توسط کمیته جایزه بین المللی قرآن کریم دبی به چاپ رسید .
به گزارش پایگاه خبری تقریب به نقل از “العربیه”،”عبد الدائم الکحیل” مولف این کتاب گفت : برای تالیف این کتاب حدود ۱۰سال تحقیقات علمی انجام داده است.
وی در این کتاب نشان می دهد که قرآن دارای یک نظم عددی است که سر سلسله آن عدد هفت و توابع آن می باشد .
وی افزود: بعد از بررسی هر آیه و تعداد حروف و کلمات آن و تعداد این آیات و موقعیت آن در سوره خواهیم دید که این اعداد حساب شده و در نهایت یکی از توابع عدد هفت می باشد.
وی گفت: عدد هفت، ۲۷ بار در قرآن ذکر شده. وی اشاره کرد: اولین عددی که خداوند در قرآن ذکر کرده، عدد هفت است.
وی افزود: میان سوره “بقره” که اولین بار عدد هفت در این سوره آمده وسوره “نباء” که آخرین هفت در آن ذکر شده ، ۷۷ سوره قرار دارد .
میان آیه ۲۹ سوره بقره که برای اولین بار عدد هفت آمده تا آیه ۱۲ سوره نباء که آخرین عدد هفت در آن آمده، ۵۶۴۹ آیه وجود دارد که در آن عدد هفت و یکی از توابع عدد هفت وجود دارد که اگر۷ را ضربدر عدد ۳۰۷ بکنیم، عدد بالا به دست می آید.
این کتاب دارای بخش های دیگری ، از جمله بررسی اسرار عدد هفت در قرآن و سنت و بخشهای دیگر می باشد .
[Reply]
۲۵م مهر ۱۳۸۶ در ساعت ۵:۳۱ ب.ظ
سلام از مطالب قشنگتون ممنونم.
خوشحالم از اینکه متولد ۷/۷/۷۱هستم و همینطور ۷ ماهه به دنیا اومدم.
از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید متشکرم.
[Reply]
۲۹م مهر ۱۳۸۶ در ساعت ۵:۱۵ ب.ظ
من اصلا از ریاضی خوشم نمیاد ولی واقعا نمیدونم چرا از ۵ ساعت در روز که نو اینترنتم ۴ ساعتش تو سایت شمام مطالبتون واقعا عالیه من در مورد منطق فازی تو دانشگاه کنفرانس دادم خیلی عالی بود تصمیم گرفتم ازتون تشکر کنم مرسی
لادن
[Reply]
۲۹م مهر ۱۳۸۶ در ساعت ۵:۱۶ ب.ظ
[Reply]
۱۲م آبان ۱۳۸۶ در ساعت ۴:۴۳ ب.ظ
من هم در مورد خاصیت های اعداد اعتقاد دارم ولی این موضوع که گاهی اوقات در بعضی مطالب خرافات هایی شکل میگیرند” باید گفت شکل گیری خرافات در همه ی موضوعات مختلف توسط افراد نا اگاه مشاهده میشه و دلیل بر خرافی بودن همه ی مطالب نمیشه ولی این نکته که باید برای بذیرفتن مطالب به دنبال تحقیق و استنباط ان باشیم شکی نیست. و جا داره از خانم خاموشی تشکر کنم که ما رو حتی برای چند لحظه درباره ی این موضوع به فکر برد . با تشکر.
[Reply]
اسماعیلی فر در تاريخ ۱۶ آبان ۱۳۸۶ ۱۰:۴۱ ق.ظ پاسخ داد:
بنده هم تقریبا با شما موافقم. در حوزه تحقیقات علمی بیشتر از پیش باید دقت شود و البته هدف ازین مقاله نیز همین بود.
[Reply]
۵م آذر ۱۳۸۶ در ساعت ۳:۵۵ ب.ظ
آرزوی عزیز سلام:
از زحمات شما نهایت تشکر را دارم. خوب بود ولی خواهشا چند مطلب کوتاه,گیرا,سرگرم کننده و مناسب سن نوجوان«مقطع راهنمایی»باشد.
[Reply]
۵م آذر ۱۳۸۶ در ساعت ۳:۵۸ ب.ظ
ممنونم ولی خواهشا چند شگفتی ریاضی کوتاهتر و گیراتر در سایت بگنجایید.
[Reply]
۷م آذر ۱۳۸۶ در ساعت ۳:۱۲ ب.ظ
دست شما درد نکند که من را نجات دادید ای دی من
[Reply]
۱۲م آذر ۱۳۸۶ در ساعت ۴:۵۲ ب.ظ
سلام.واقعا خسته نباشید شدیدا عالی بود.
[Reply]
۱۳م آذر ۱۳۸۶ در ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ
۲۰
[Reply]
۱۷م آذر ۱۳۸۶ در ساعت ۹:۳۶ ق.ظ
من مدتها ست که در خصوص اعداد در فرهنگ عامه مردم ایران مطالعه می کنم. و حتی مقالاتی در این خصوص نوشتم. و به این نتیچه رسیدم که اعتقاد به اعداد موضوعی هست که در همه دوران و در همه جوامع از جوامع سنتی گرفته تا جوامع مدرن حضور داره… و مهم نیست که اینها خرافات هست یا نه… بلکه اونکه مهمه اینکه بسیاری از عملکردها و رفتارهای انسانها رو جهت دهی می کنه… و کارکردی برای خودشون داره! وبخشی از زندگی مردم رو به خودشون اختصاص می ده پس ارزش بحث، مطالعه و معرفی رو داره… یادمه تو خبری خودندم روز هفتم از ماه هفتم سال ۲۰۰۷ به عنوان روز شانس اعلام شد… می دونید چرا ؟چون هر سه عنصر تقویمی یعنی سال - ماه- روز این تاریخ عدد هفت بود…
اینها باورداشتهای مردمه و گذشته از اون من به انرژی های خاص تو همه چی اعتقاد دارم… عدد هفت عددیه که با خودش موجی از انرژی های مثبت به همراه داره!!! و کافیه کل دنیا رو نه، فقط یه سری به دوروبرتون بچرخونید تا به جایگاه خاص اون پی ببرید!
در ضمن می تونید واسه مطالعه مقالاتم در این خصوص به وبلاگم مراجعه کنید…
که البته اصلی ترین مقالم یک ماه دیگه تو وبلاگ گذاشته می شه
از دوست عزیزم بابت نوشتن این مقاله خوب که واقعا لذت بردم ممنونم
[Reply]
۱۹م آذر ۱۳۸۶ در ساعت ۱۰:۱۴ ق.ظ
سلام مطالب خیلی جالب بود.از اونجایی که من عاشق عدد ۷ هستم.خیلی خوشم اومد.مرسی
[Reply]
۱۹م آذر ۱۳۸۶ در ساعت ۹:۴۴ ب.ظ
سلام. از این همه عجایب عدد ۷ دو مورد رو که در نوشته ها دیده نمیشد بیان میکنم.۱-بدن انسان هفت چاکراه دارد.۲-زمین نیز هفت چاکراه دارد.(در این موارد میتوانید در سایت چاکراه یا ساهاجا یوگا یاشیری ماتاجی بنیانگذار ساهاجا یوگا که با هفت چاکراه بدن در ارتباط است و با ازاد کردن ۷چاکراه میتوان ارتباطی با خدا و ماورا برقرارکرد مراجعه کنید -این رشته ورزشی در همه باشگاهها به دستور شیری ماتاجی به صورت رایگان تدریس میشود و در اخر شیری در زبان هندی به معنی حضرت است) .از مطالب پر محتوایت ممنونم.
[Reply]
۵م بهمن ۱۳۸۶ در ساعت ۵:۲۸ ب.ظ
سلام دستتون درد نکنه جالب بود من خودم رشته ریاضی ام واقعا لذت بردم اگر مطالب بهتری بود به ای دی من پی ام بیدین و باخبرم کنید
[Reply]
۱۸م بهمن ۱۳۸۶ در ساعت ۸:۰۶ ب.ظ
سلام خیلی ممنونم مطالب شما خیلی عالی بود اگر مطالب بهتری درباره ی هفت خان ستم بود به ایمیلم ارسال کنید وباخبرم کنید
[Reply]
۲۲م بهمن ۱۳۸۶ در ساعت ۴:۳۲ ب.ظ
خیلی مطالب جالبی بود
[Reply]
۲۵م بهمن ۱۳۸۶ در ساعت ۱۲:۳۴ ق.ظ
سلام من از adminعزیز وسایر دوستان تشکر میکنم
من یه الگوریتم برای اعداد اول پیدا کردم که تا ۷۷۷۷۷۷۷جواب میده ولی بعد از اون . . .
خیلی جالبه !
من فکر میکنم عدد ۷ راز هستی باشه.
دوست دارم راجع بهش بیشتر بحث کنیم.
[Reply]
۱م اسفند ۱۳۸۶ در ساعت ۹:۱۹ ب.ظ
خیلی خوب
[Reply]
۶م اسفند ۱۳۸۶ در ساعت ۶:۱۶ ب.ظ
سلام اولین مطلب جالبی بود که ارزش خواندنش رو تا اخر داشت سپاسگزارم
[Reply]
۶م اسفند ۱۳۸۶ در ساعت ۶:۱۹ ب.ظ
این اولین مطلبی بود که چندین بار ارزش خواندش رو داشت .سپاسگزارم .اگر برای شما مقدور باشه مطالب بیشتری از این نوع بنویسید متشکرم
[Reply]
۶م اسفند ۱۳۸۶ در ساعت ۶:۲۰ ب.ظ
خیلی عالی بود تشکر
[Reply]
۷م اسفند ۱۳۸۶ در ساعت ۹:۴۱ ب.ظ
سلام
من در جایی خواندم که بهشت هشت در دارد
[Reply]
۱۳م اسفند ۱۳۸۶ در ساعت ۸:۲۱ ب.ظ
خسته نباشید خیلی جالب بود.
[Reply]
۱۳م اسفند ۱۳۸۶ در ساعت ۸:۳۱ ب.ظ
خیلی خوب بود شما میتونید روش حل مسائل رو برای موضوعات مختلف ذکر کنید ؟ همون چیزایی که خودتون خوندیدو میگم
[Reply]
۱۵م اسفند ۱۳۸۶ در ساعت ۱۱:۳۰ ق.ظ
من هم خوندم جهنم ۷ تا در داره!
[Reply]
۲۷م اسفند ۱۳۸۶ در ساعت ۱۰:۵۲ ق.ظ
سلام:شروع خوبیه .سال نومبارک.ولی… خانم خاموشی! هفت سینی که نوشتید هشت سین دارد. لطفا”رسیدگی فرمایید. باتشکر.
[Reply]
۲۷م اسفند ۱۳۸۶ در ساعت ۱۰:۵۹ ق.ظ
سلام ارزو جان چرانظرهای من عوض میشه؟
[Reply]
۶م فروردین ۱۳۸۷ در ساعت ۱۱:۴۱ ب.ظ
فعالیت سایت را بیشتر کنید. با تشکر
[Reply]
۱۷م فروردین ۱۳۸۷ در ساعت ۱۰:۴۳ ب.ظ
salam vaghean matlabetoon raje be adad 7 ali bood behetoon tabrik migam .
keyli doos daram bedoonam ta che maghtaii dars khoondid?
[Reply]
۲۳م فروردین ۱۳۸۷ در ساعت ۸:۳۴ ب.ظ
سلام
ببخشید اگر ممکن است در مورد عدد طلایی نیز مطلبی بنویسید (…۱/۶) در این حدود بود اگه درست گفته باشم البته این دیگه خرافات نیست و اثبات شده که عدد زیبایی ست
[Reply]
۷م اردیبهشت ۱۳۸۷ در ساعت ۶:۱۵ ق.ظ
سلام خانوم خاموشی من بهاره میرزایی هستم خیلی خوشحالم که هم اینجا هم تو مدرسه افتخار اشنایی با شما رو دارم مطالبی که مینویسی عالیههههه
[Reply]
۲۶م اردیبهشت ۱۳۸۷ در ساعت ۸:۱۴ ب.ظ
سلام بحث جالبی اینجا راه افتاده!معلومه سایت فعالی دارید!!؟
[Reply]
۶م مرداد ۱۳۸۷ در ساعت ۴:۲۲ ب.ظ
عالی بود خیلی خیلی ممنون
[Reply]
۲۲م مرداد ۱۳۸۷ در ساعت ۸:۰۲ ق.ظ
سلام
واقعا خوب بود
برایتان آرزوی سلامتتی می کنم
ولی چرا سایت خیلی دیر آپ می شود و مطالب جدید دیر به دیر می آید
[Reply]